Gel

Als je veel in de auto rijdt, moet je op een gegeven moment even tanken. Als hardloper is dat niet anders. Hoe langer je loopt, hoe meer brandstof dat kost.

Met hetGU2 populair worden van hardlopen is de markt voor die brandstof enorm gegroeid en er is van alles te koop. Energiedrank, -repen, -gels, snoepjes, koekjes. Zelf gebruik ik gels en energiedrank.

Hierboven een foto van de twee gels die ik afgelopen zaterdag, tijdens mijn duurloop van 23 kilometer naar binnen werkte. Ik hoor altijd horrorverhalen over gels, maar eigenlijk smaken de gels van Gu nog best goed. Eerder proefde ik ook nog de smaken Jet Blackberry en Lemon. Het is hooguit de substantie die wat minder is, maar op zich valt het nog mee. Wegspoelen is bij deze gels niet noodzakelijk.

De gels wegen maar 32 gram, maar zitten tjokvol dingen die handig zijn. Koolhydraten, eiwitten, natrium, cafeïne, om maar even de belangrijkste te noemen. Ik neem ze grofweg elke 7 á 8 kilometer. Op die manier heb ik er het meest aan. Er wordt in elk geval geclaimd dat ze voldoende energie brengen voor 45 minuten sporten.

Ik heb overigens geen ervaring met andere merken van gels, zoals Squeezy, Powerbar of Sis Go, dus ik kan daarover nog geen oordeel vellen, hoewel ik van de laatste nog wel één zakje heb liggen thuis.

Ik dronk er ook nog bij zaterdag. 300ml water en 300ml Isostar. Die Isostar gewoon uit een pot poeder, aangelengd met water. Maar 600ml is me voor dit soort afstanden wel iets te weinig. Snel dus een nieuwe drinkgordel bestellen, waar 1,2liter in gaat.

4 gedachten over “Gel”

    1. Interessant! Ik ga er eens iets meer over lezen. Al denk ik nu dat vooral de extra koolhydraten, natrium en smaak me toch doen kiezen voor een combinatie. En ik gebruik de gels niet op doordeweekse trainingen van een kilometer of 12. Echt alleen als ik meer dan 20 kilometer loop.

    1. Niet echt hard over nagedacht eigenlijk. Maar in principe is snelle opname van extra koolhydraten en natrium toch alleen maar beter of mis ik iets?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>